Deel 2 van de ‘marketingstrategie door Jimmy’- serie. Vorige week hebben we Customer Intimacy besproken. In het derde deel van de reeks hebben we het over Operational Excellence, mijn favoriet. Dit keer hebben we het over de moeilijkste waardestrategie; Product Leadership. Maar waarom is deze strategie dan het moeilijkst? Lees hieronder verder en leer meer over Product Leadership!

Strategie

Wat is Product Leadership?

Je product staat centraal. Maar dan eigenlijk vooral de kwaliteit van je product staat centraal. Je product is superieur ten opzichte van de concurrent. Innovatie en kwaliteit zijn de drijvers van jouw organisatie! Klinkt dit bekend in je oren? Heb jij een ‘state-of-the-art’ Business & Development en Research & Development afdeling en is jouw product superieur ten opzichte van de concurrentie? Of ben jij toevallig gewoon zelf enorm creatief en heb jij een product, wat gewoon echt kwalitatief veel beter is dan de producten van de concurrent? Dan kan het wel eens zo zijn dat Product Leadership de boventoon voert in jouw organisatie!

Voor- en nadelen van Product Leadership

Voordelen

  • Loyaal klantenbestand
  • Ambassadeurs
  • Weinig tot geen marketing nodig; het product verkoopt zichzelf (Apple)
  • Superieure producten

Nadelen

  • R&D-afdeling is een must
  • Onzekerheid kijkt om de hoek als je niet meegaat met de toekomst (Nokia)
  • Je personeel moeten je product aanbidden; je zult hoog personeelsverloop ervaren doordat je deze personen niet in één dag hebt gevonden. Natuurlijk vind je makkelijk personeel wat het product leuk/fijn vindt. Echter zoek je personeel die niet anders doen dan over dit product dromen.

Product Leadership in de praktijk

Eén woord, 5 letters; Apple. Er zijn weinig bedrijven welke dit op alle vlakken hebben overtroffen. Steve Jobs werkte alleen met het beste van het beste. Denk hierbij aan personeel welke droomde over Apple hardware, wat een uniek besturingssysteem is, wat zich daarmee onderscheidde van de concurrent en fans over de hele wereld verzamelde. Oftewel; Apple is innovatief en heeft een superieur product. Vroeger maakte Apple ook geen reclame. Dit was namelijk niet nodig! Hedendaags maken ze wel reclame en moeten ze ook. Dit komt mede door dat heel veel Apple telefoons gerefurbished worden. Hierdoor wordt geen nieuwe Apple hardware gekocht. Andere bedrijven welke excelleren in Product Leadership zijn Ray-Ban, IBM, Mercedes en Derby Star.

Benieuwd of jij ook deze strategie kan voeren? Stuur ons een mailtje of bel even op, dan denken wij graag mee!

‘There is nothing quite so useless as doing with great efficiency something that should not be done at all’

PS. Kun je alle strategieën tegelijk voeren? Nee! Volgens Treacy en Wiersema voert er één strategie de boventoon.

KPI’s bij het voeren van de Product Leadership strategie

Welke KPI’s horen bij Product Leadership? Hieronder gelijk een aantal KPI’s welke jij direct kan doorvoeren in jouw organisatie zodat je kan starten met het excellereren in Product Leadership!

  • Verhogen budget voor R&D (Research & Development) / BD (Business Development)
    • Er zijn subsidies (RDA & dergelijke) vanuit NL en de EU welke het mogelijk maken dat je minder loonbelasting betaalt, zodat je goedkoper kan ontwikkelen!
  • Aantal ambassadeurs verhogen
    • Hier kunnen we je bij helpen!
  • Verhogen van het aantal keurmerken welke zijn verbonden aan je product / social proofing

En nu? Begint het al te borrelen? Of is het allemaal nog wat vaag? Laat het ons weten! Wij denken graag mee.

Kom in contact

Meer weten?

+31 6 13 72 72 79