Deel 3 van de ‘marketingstrategie door Jimmy’- serie. Vorige keren hebben we Customer Intimacy  en Product Leadership besproken. In dit deel van de reeks hebben we het over Operational Excellence, mijn persoonlijke favoriet. Maar… waarom is dit dan mijn favoriet? Lees hieronder verder en leer meer over Operational Excellence!

Strategie

Wat is Operational Excellence?

Alles in één keer goed, zonder fouten, op tijd en tegen de laagst mogelijke prijs. Klinkt dat bekend in je oren? Dat klinkt inderdaad als de droom van de meeste producenten/fabrikanten. Excelleren in je processen, oftewel, Operational Excellence. Zijn JIT (Just In Time) en Lean veelgebruikte en bekende termen bij jou? Dan kan het wel eens zijn dat er sprake is van Operational Excellence in jouw organisatie.

Er zijn organisaties welke verkondigen dat de klant op de eerste plaats staat bij deze strategie. Is dat zo? Bij Easyjet is restitutie niet mogelijk, zijn de plekken zo klein mogelijk gemaakt zodat er meer personen mee kunnen en betaal je grof extra voor bagage. Ook wordt alleen gevlogen op de goedkoopste luchthavens en goedkoopste tijden om zo de kosten te drukken. Evenals het aantal liters brandstof wat getankt wordt. Dat is afgemeten op het aantal passagiers en de bagage.

Voor- en nadelen van Operational Excellence

Voordelen

  • Lage- tot geen fouten in je processen
  • Schaalvoordelen
  • Snelle leveringen
  • Lage kosten

Nadelen

  • Bedrijfscultuur welke gericht is op besparen; dit kan leiden tot kwalitatief mindere producten!
  • Standaardisatie en simplificatie; maatwerk is vrijwel niet mogelijk
  • Als er geen rekening gehouden is met een bepaald probleem, zorgen de krappe marges en processen dat problemen niet opgelost worden. Dit heeft een negatief effect op je klanttevredenheid.

Een voorbeeld van nadeel drie, is dat bij een vlucht te veel handbagage mee wordt genomen de cabine in, hier is geen ruimte voor. Het gebrek aan ruimte komt doordat het belangrijker is dat er meer passagiers mee kunnen dan dat er opbergplek is in de cabine. Dit komt mede doordat iedereen moet bijbetalen voor ruimbagage. Echter doet niemand dat. De zachte handbagage van een aantal passagiers moet uiteindelijk het ruim in. Hierdoor moet de klant zijn verwachtingen bijstellen, wat vaak niet lukt omdat er al een bepaald verwachtingspatroon is gesteld. Ook is een risico aanwezig dat de inhoud van de zachte bagage is beschadigd door dit voorval. Er is door de strakke beheersing van processen, lage kosten en lage marges geen marge beschikbaar om dit te vergoeden. Hierdoor kost de besparing uiteindelijk meer brutomarge dan dat het oplevert en werkt de vliegtuigmaatschappij onder kostprijs.

Operational Excellence in de praktijk

De budgetvliegmaatschappijen – wie kent ze niet – zoals Easyjet, Ryanair en Vueling hebben dit geperfectioneerd. Ook bedrijven zoals Ford, maar ook Toyota met haar TPS (Toyota Production System) hebben dit meer dan uitgevonden. Mc Donald’s met haar Speedy Service System is ook een voorbeeld van Operational Excellence. Maar ook de Kruidvat en Aldi zijn organisaties welke Operational Excellence ademen. Dit betekent wel, dat je personeel nodig hebt welke de volgende dingen ademen; kostenbesparing, efficiëntie, standaardisatie, snelheid en simplificatie.

Benieuwd of jij ook deze strategie kan voeren? Stuur ons een mailtje of bel even op, dan denken wij graag (kosteloos) mee!

“We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.”​

PS. Kun je alle strategieën tegelijk voeren? Nee! Volgens Treacy en Wiersema voert er één strategie de boventoon.

KPI’s bij het voeren van de Operational Excellence strategie

  • Verlagen van foutmarge
  • Blijven verbeteren van processen/procesflows
  • Meten en bijsturen door middel van KPI’s
  • Opleiden van medewerkers zodat effectiever gewerkt wordt

En nu? Begint het al te borrelen? Of is het allemaal nog wat vaag? Laat het ons weten! Wij denken graag mee.

Kom in contact

Meer weten?

+31 6 13 72 72 79

    Chat openen