Uit cijfers blijkt dat we in 2020 met zijn allen meer gebruik zijn gaan maken van social media. De meest stijgende lijn zit in het Instagramgebruik. We kunnen dus wel stellen dat het inzetten van een social media strategie steeds belangrijker wordt. Vaak krijg ik nog de vragen: moet ik Instagram wel zakelijk inzetten? En hoe moet ik dat dan doen? Dat is afhankelijk van jouw doelgroep, maar met het inzetten van Instagram kun je zeker een nieuwe doelgroep bereiken. In deze blog lees je hoe je dat doet!

Waarom Instagram zakelijk inzetten?

Newcom voert jaarlijks een social media onderzoek uit. Begin 2020 waren de cijfers voor 2020 bekend. Uit dit onderzoek komen verschillende resultaten waar wij als bedrijven niet meer omheen kunnen. Zo zien we dat Instagram de meeste potentie heeft: in 2020 is er een stijging van 710.000 gebruikers, wat neerkomt op 5,6 miljoen 15+ gebruikers. Ook het dagelijks gebruik van Instagram is gestegen met 29%.

Als je je nog afvraagt of je Instagram moet inzetten voor zakelijk gebruik, heb je hier een aantal redenen om dit zeker wél te gaan doen:

  1. Instagramgebruik stijgt, ongeacht de leeftijdsgroep. De meeste gebruikers bevinden zich in de leeftijdsgroep 15-19 jaar. Toch maakt in de leeftijdsgroep 20-39 jaar ruim 50% gebruik van Instagram
  2. Verdien direct geld met Instagram Shopping
  3. Geef je potentiële klanten een kijkje achter de schermen met Instagram Stories. Dit maakt jouw bedrijf persoonlijk én je kunt met Stories interactie creëren
  4. Je kunt influencers inzetten om jouw bedrijf of product meer zichtbaar te maken
  5. Met de juiste hashtags word je direct zichtbaar bij jouw doelgroep, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook waarbij het algoritme bepaald of jouw berichten op de tijdlijn van je volgers verschijnt
  6. Instagram is een gebruiksvriendelijk en overzichtelijk kanaal. Heb je veel mobiele websitebezoekers? Dan is Instagram zeker een aanrader
social media gebruik 2020
Ontwikkeling gebruik Instagram per leeftijdsgroep

Hoe kan ik Instagram zakelijk inzetten?

Ga je Instagram zakelijk inzetten? Dan moet je eerst een bedrijfsaccount aanmaken. Als je dit gedaan hebt, kun je content gaan delen! Dit kan op Instagram in één van de vier verschillende contentlagen. 

1. Fotofeed

Hier plaats je jouw ‘berichten’. Zorg ervoor dat je afbeeldingengebruik in één lijn ligt. Volgers herkennen jouw bedrijf dan al aan de hand van de foto die gebruikt wordt, zonder nog de tekst of de insta-naam te zien.

2. Stories

Met stories geef je een kijkje in de keuken. Bij Jim’s Food letterlijk, bij jouw bedrijf figuurlijk. Het is de perfecte manier om interactie aan te gaan door gebruik te maken van bijvoorbeeld polls. Heb je echt een Story waar je trots op bent of veel reactie op is gekomen? Maak er dan een uitgelichte Story van, zodat hij op jouw bedrijfspagina blijft staan.

3. IGTV

Heb je een filmpje die langer dan een minuut duurt? Dan kun je deze delen met IGTV. Als je een video hebt gedeeld, verschijnt er naast je fotofeed een tabje met de video’s. Hier lees je hoe je een video kunt uploaden. 

4. Live

Je kunt ook een livevideo delen van maximaal één uur. Lees hier hoe je dat kunt doen. 

Contentlagen Instagram

Tips voor het zakelijk inzetten van Instagram

Om je te helpen de juiste content te plaatsen en jouw zichtbaarheid te vergroten, hebben we 5 tips op een rij gezet.

1. Plaats content die interactie uitlokt

Als je content gaat plaatsen, wil je dat dit ook waardevol is voor jouw volgers. Is dit niet het geval, dan blijf je hangen op de 3 vind-ik-leuks van je naaste familie of vrienden. En die kennen jou en jouw bedrijf tenslotte al! Het is dus belangrijk om interactie uit te lokken. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. Plaats:

  • Content met nieuwswaarde
  • Persoonlijke content
  • Content die emoties teweegbrengt
  • Content die waardevol is voor een ander
  • Content die herkenning oproept
  • Vragen aan jouw volgers
Voorbeeld goede insta content

Voorbeeld van goede content: de vraag die erin staat zorgt voor maarliefst 19 reacties én 450 likes!

2. Focus op 1 doelgroep, 1 stijl en 1 onderwerp

Je kunt onmogelijk iedereen aanspreken met jouw content. Als je plaatst voor meerdere doelgroepen, heb je niet altijd relevante content waardoor je het risico loopt op ontvolgers. Kies dus 1 duidelijke doelgroep, 1 stijl en 1 onderwerp. Vind je het moeilijk om dit voor jouw bedrijf te bepalen? Vraag ons om advies!

3. Gebruik hashtags

Hashtags worden gebruikt om relevante content te vinden. Als jij hashtags gebruikt, vinden andere mensen dus jouw content als ze op hashtags zoeken. Maar wat zijn goede hashtags? Je kunt daarvoor een kijkje nemen bij jouw concurrentie. Ook zijn er tools die je kunt gebruiken, zoals tagsfinder. 

4. Wees actief

Als je besluit om een bedrijfsaccount aan te maken, zorg er dan ook voor dat je actief blijft. De activiteit van jouw bedrijfspagina bepaalt voor een groot gedeelte de vindbaarheid van jouw pagina, de betrokkenheid van je volgers en jouw positie in het algoritme. Daarnaast is het wel prettig dat potentiële volgers terechtkomen op een up-to-date bedrijfspagina. Plaats minstens 1 keer per week content. Een kleine kanttekening: zorg er wel voor dat jouw content interactie oplevert, anders kun je beter geen content plaatsen. 

5. Wees betrokken bij jouw volgers

Betrokkenheid is belangrijk. Ken je het gezegde: voor wat hoort wat? Dit geldt voor Instagram net zo. Door ook te reageren op content van jouw volgers of door volgers simpelweg terug te volgen zijn volgers meer geneigd om ook naar jouw content te kijken en te reageren. Zo kan het zelfs zijn dat jij een community opbouwt.


Hulp bij het zakelijk inzetten van Instagram?

Vind je het nog steeds lastig om te bepalen wat voor content je moet delen of hoe je dat moet doen? Vraag ons dan om hulp! Wij geven je graag advies, maar helpen je ook bij het beheren van jouw Instagram account.

Wil jij je richten op jouw bedrijf en ons jouw online zichtbaarheid laten vergroten? Neem dan contact met ons op. Samen bespreken we de mogelijkheden om jouw Instagram account voor een betaalbare prijs te laten beheren.

Contact over Instagram

Kom in contact

Hulp nodig bij het inzetten van Instagram?

+31 6 13 72 72 79