Een goede meta description. Het is vrij eenvoudig. Je moet alleen even weten waar je op moet letten. Iets wat jij na het lezen van deze blog nooit meer vergeet. Zo stel ook jij in no-time een efficiënte meta tekst op.

Wat is een meta description?

Een meta description. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is dit nu precies? En waarom is het nu zo belangrijk? Een meta tekst is simpelweg het stukje tekst dat onder de titel staat in de organische zoekresultaten. Een klein maar belangrijk stukje tekst. Het is namelijk een van de elementen die potentiële bezoekers overtuigt om naar jouw pagina te gaan.

voorbeeld meta description lotspot

Meta description en CTR

Het aansporen van mensen om jouw pagina te bezoeken is niet het enige voordeel. Zo draagt een goede meta description direct bij aan jouw positie in de zoekresultaten. Google meet namelijk zowel de description als de CTR. Oftewel, de Click-Through-Rate. Dit is een ratio die inzichtelijk maakt hoeveel mensen op een link klikken, in verhouding tot het aantal mensen die deze link heeft gezien. Handig, want zo meet je eenvoudig de effectiviteit van bijvoorbeeld advertenties én organische zoekresultaten. De CTR van jouw link lees je af in Google Search Console. Geen ervaring met het installeren van deze tool? Of kost het aflezen en optimaliseren te veel tijd? Neem gerust contact met ons op.

Moet je wel de meta description(s) aanpassen?

Of je de meta description aanpast is aan jou. Maar valt jouw CTR een stuk lager uit dan het gemiddelde dat staat voor een zoekresultaat op jouw positie? Dan is de kans groot dat je nog een keer je meta tekst moet nalezen. Sta je bijvoorbeeld op de eerste plaats van de organische zoekresultaten? Dan is een CTR van ongeveer 32,5% gebruikelijk. Dit is uiteraard wel verschillend per branche. Een tweede plaats is goed voor een CTR van 17,7%. En een percentage van 2,4% is gebruikelijk voor de tiende plaats: de laatste link op de eerste pagina. Staat jouw link lager? Dan is een CTR van ongeveer 1% helemaal zo slecht nog niet.

Zo stel je een goede meta description

Het doel van een meta description is om potentiële bezoekers te overtuigen om op jouw link te klikken. Maak de tekst dus actief. Een passieve tekst is weinig sprekend waardoor de mensen er zo overheen lezen. Pak daarnaast de aandacht door het hoofdzoekwoord, waarop je gevonden wilt worden, in de beschrijving te verwerken. Zo maak je direct duidelijk waar de tekst over gaat én het zoekwoord wordt dikgedrukt. Dit valt op en dient als extra visuele prikkel. Maak je meta tekst ook nooit korter dan 135 en langer dan 160 karakters. Overschrijd je dit aantal, dan breekt Google hem af. Zonde van die eerste paar pakkende regels!

Voorbeeld meta description regel afbreken

Vergeet de CTA en doelgroep niet

Over pakkend gesproken, verwerk een CTA in de meta description. Oftewel, een Call To Action. Dit spoort mensen aan om op jouw link te klikken doordat er een heldere actie is. Zorg er daarnaast voor dat je de meta description aanpast op hoe jouw doelgroep zoekt. Zoeken zij naar een producttype? Verwerk dan de usp’s in de meta description. Zoekt jouw doelgroep echter op een bepaald bedrijf? Dan wil je juist via de meta description autoriteit laten zien. Heb je hier geen zicht op? Geen zorgen, wij helpen je hier graag mee.

Voorbeelden van goede meta descriptions

‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’ gaat niet op voor meta descriptions. Deze moeten, zoals je nu weet, een juiste weergave zijn van de desbetreffende pagina. Toch is het altijd fijn om te zien wat anderen doen. Daarom geven wij hieronder een paar voorbeelden van goede meta descriptions.

voorbeeld meta description loneley planet

Lonely Planet pakt meteen de aandacht. Met een actieve schrijfstijl, zoekwoorden én een vraag. Vragen stellen is een eenvoudige en efficiënte manier om de aandacht op te eisen. Bovendien benoemen ze ook direct de USP’s van Lonely Planet.

voorbeeld meta description taco bell

Taco Bell, een fastfood restaurant, brengt met deze meta description emotie over. De nadruk leggen op emotie, in plaats van droge producteigenschappen of feiten, werkt altijd goed. Daarbij is er een duidelijke CTA: onmisbaar bij een goede meta description.

Voorbeeld meta description lotspot

Wij zouden geen goed digitaal marketingbureau zijn als we onze meta description niet als voorbeeld kunnen nemen. Waarom is ook dit nu een goed voorbeeld? Het is rechtdoorzee en no-nonsense. Je weet precies wat je kan verwachten. Ook wordt de aandacht getrokken met een vraag, wordt een voorproefje middels een voorbeeld gegeven én bevat de description een heldere CTA.

Kortom…

Een goede meta description opstellen is een van de meest toegankelijke manieren om jouw vindbaarheid te verhogen. Het kost relatief weinig tijd en met een beetje kennis van jouw doelgroep en heldere CTA, kom je al een heel eind. Maar ben je klaar om een stapje extra nemen? Of wil je graag dat iemand meekijkt zodat jouw meta description direct goed afgestemd is op je doelgroep? Neem gerust contact op met ons! Wij helpen je graag met alle (online) marketing activiteiten.

Kom in contact

Meer weten over meta descriptions?

+31 6 13 72 72 79