Als jij een zoekopdracht intikt in Google, uit hoeveel woorden bestaat deze dan? Dat kunnen 1, 2 of 3 woorden zijn, maar ook hele zinnen. Logischerwijs zou je denken dat een aantal woorden genoeg zijn. Toch zien we dat ruim 70% van de mensen meer dan 4 woorden gebruiken in hun zoekopdrachten. Dit noemen we de ‘long tail zoekopdrachten’. 70% is heel veel, helemaal als we bedenken dat veel bedrijven niet optimaliseren op deze lange zoekopdrachten. Hier ligt dus jouw SEO-winst!

De opkomst van long tail zoekopdrachten

Long tail zoekopdrachten zijn vaak hele zinnen. Er zijn mensen die in dit geval zullen zoeken op ‘long tail zoekopdrachten’, maar ook mensen op ‘Wat zijn long tail zoekopdrachten?’ Zulke zoekopdrachten worden dus door mensen gebruikt die letterlijk typen wat ze denken. Dat niet alleen: ze worden ook door mensen gebruikt die zeggen wat ze denken. Hoe? Via Voice, dus voicebots zoals Siri, Google Assistent en Alexa. Ook in Nederland wordt er steeds meer gebruik gemaakt van zoekopdrachten via voicebots. De opkomst van long tail zoekopdrachten wordt dus ook steeds meer, wat betekent dat het steeds belangrijker wordt om hierop te optimaliseren. 

Short tail vs Long tail

Short tail zoekopdrachten bestaan vaak uit de hoofdonderwerpen in jouw branche. Dit betekent ook dat ze de meeste concurrentie hebben. De afbeelding hiernaast illustreert dit principe perfect. De meest generieke zoekopdrachten hebben ook het hoogste aantal zoekresultaten. Des te specifieker de zoekopdracht wordt, des te minder concurrentie jij hebt. Deze specifieke opdrachten zitten in de lange staart van de dinosaurus: de long tail zoekopdrachten dus.

Je kunt uiteraard gaan optimaliseren op short tail zoekopdrachten, maar door de hoeveelheid concurrentie kan het alsnog lastig zijn om dan hoog in de zoekresultaten te eindigen. Met de long tail opdrachten ben jij het meest relevant voor jouw bezoeker. Tenslotte geldt: hoe specifieker de zoekopdracht, des te specifieker de zoekresultaten. Een win-win situatie dus! Jouw bezoeker krijgt tenslotte te lezen wat hij/zij verwacht, en jouw conversiepercentage gaat omhoog.

Meer weten over conversie optimalisatie

Long tail zoekopdrachten

Met long tail beter scoren op short tail

Door te optimaliseren op de long tail, optimaliseer je tegelijkertijd jouw short tail. En wel om twee redenen:

z

Betere websitereputatie

Interactie is een belangrijke SEO-factor. Met andere woorden: met meer interactie scoor je beter in zoekmachines zoals Google. Met specifieke zoekopdrachten (long tail) creeër jij meer interactie en levendigheid op jouw website, omdat bezoekers sneller geneigd zijn hierop te reageren. Jouw websitereputatie verhoogt door reacties op jouw website of socials, zoals likes. Hierdoor zul je ook op short tail zoekopdrachten gaan stijgen. 

+

Tweezijdige werking

Als jij optimaliseert op de long tail, optimaliseer je vaak automatisch al op de short tail.

Long tail zoekopdrachten: ook laaghangend SEO-fruit?

In onze vorige blog hebben we gesproken over laaghangend SEO-fruit. Dit zijn zoekwoorden waarop je al redelijk goed scoort, maar nog net niet in de top van de zoekresultaten komt te staan. Het vergt vaak relatief weinig inspanning om deze landingspagina net wat extra te optimaliseren, om vervolgens een hoger resultaat te behalen. Een quick win dus!

In marketingland worden long tail zoekopdrachten ook wel gezien als laaghangend SEO-fruit. Het is namelijk laaghangend SEO-fruit dat je zomaar kunt plukken. Neemt niet weg dat deze optimalisatie geen quick win is, want je moet er wel degelijk een geheel nieuwe landingspagina voor maken mét een SEO-tekst. Ik zie het dus liever als een easy SEO-win, omdat je gemakkelijk hoger in de zoekresultaten komt vanwege de lage concurrentie. 

Hoe je dan wel kunt optimaliseren op laaghangend SEO-fruit, lees je in de vorige blog!

Laaghangend SEO fruit

Laaghangend SEO-fruit

Laaghangend SEO fruit klinkt een beetje gek. Maar als je hier slim gebruik van maakt, is het een goedkope en snelle manier om organisch meer bezoeken te genereren. 

Hoe optimaliseer ik op long tail zoekopdrachten?

Om onderzoek te doen naar short tail zoekopdrachten, kun je de zoekwoordplanner gebruiken. Deze geeft echter geen long tail zoekopdrachten weer. Deze moet je dus gaan bedenken met je eigen gezonde verstand. Leef je in in jouw doelgroep en denk in Jip en Janneke taal!


Kom in contact

Hulp nodig bij het optimaliseren van long tail zoekopdrachten?

+31 6 13 72 72 79