Bouncende bezoekers en het bouncepercentage. Je bent de begrippen vast weleens tegengekomen. Maar wat moet je er nu precies mee? En moet of kan je er als organisatie wel iets mee? In deze blog vertellen we alles wat je moet weten over het bouncepercentage.

Wat is het bouncepercentage?

Voor we ingaan op de ins en outs van de bounce rate, is het goed om te weten wat het begrip nu exact inhoudt. Denk je aan een bezoeker die een pagina van jouw website bezoekt en vervolgens weer verder surft? Dan zit je al aardig in de buurt. De bounce rate is namelijk het percentage bezoekers dat een site bezoekt en verlaat zonder een tweede actie te ondernemen. Oftewel, zonder een andere pagina te bekijken. De naam bouncepercentage heeft qua origine een andere betekenis. Voorheen werd het bounce percentage gedefinieerd als een bezoeker die binnen 3 seconden de website af ‘bounced’. Momenteel kun je zelf instellen in Google Analytics wanneer jij vindt dat je bezoeker een bouncer is. 

Wat is het bounce percentage?

Welk bouncepercentage is normaal?

Veel ondernemers zijn nieuwsgierig naar gemiddelden van de bounce rate. Logisch om graag vergelijkingsmateriaal te willen, maar niet voor iedereen even nuttig. Mogen we Google geloven, dan is een bounce rate van 40% het gemiddelde. Maar ligt jouw bounce rate een stuk hoger dan dat? Geen zorgen, dit percentage zegt namelijk vrij weinig over wat een ‘normale’ bounce rate voor jouw organisatie is. Zo moet je rekening houden met de volgende zaken:

  • De branche waarin je opereert
  • De naamsbekendheid van jouw organisatie
  • De fase van de klantreis
  • Het soort website

Bovendien speelt het type website en soort pagina een zeer grote rol. Hieronder vind je de gemiddeldes verschillende type pagina’s:

  • 30-50% Leadgeneratie sites
  • 70-98% Blogs
  • 20-40% Ecommerce
  • 10-30% Online diensten
  • 70-90% Landingspagina’s
Bouncepercentage blog Lotspot

Inzicht in het bouncepercentage

Stap 1 is natuurlijk inzicht in de bounce rate. Deze lees je af in Google Analytics. Hierboven vind je een voorbeeld van een blog die Lotspot eerder publiceerde: Wat is product leadership?

Voor een compleet beeld van de bounce rate raadt Google aan om binnen de tool ‘Google Analytics’ het volgende te doen:

  • Ga naar het rapport ‘Doelgroepoverzicht’. Daar wordt het totale bouncepercentage voor uw site vermeld.
  • Ga naar het rapport ‘Kanalen’. Hierin staat het bouncepercentage vermeld voor iedere kanaalgroepering.
  • Ga naar het rapport ‘Alle verkeer’. Daarin zie je het bouncepercentage voor iedere combinatie van bron en medium.
  • Ga naar het rapport ‘Alle pagina’s’. Daar wordt het bouncepercentage vermeld voor individuele pagina’s.

Is de bounce rate hoger dan gewenst?  Bekijk in Google Analytics hoe lang bezoekers doorbrengen op de desbetreffende pagina. In het voorbeeld zie je dat de gemiddelde tijd ruim 5 minuten is. Daaruit kun je in ieder geval afleiden dat de blog helemaal gelezen is. Is deze gemiddelde tijd naar jouw zin te kort? Bekijk onderstaande tips om dit aan te pakken. 

Gemiddelde tijd op pagina

De bounce rate verlagen

Zelfs al is de tijd die de bezoeker doorbrengt op een blogpagina gelijk aan de leestijd, een hoge bounce rate is nooit de bedoeling. Een blog schrijf je immers niet alleen om bezoekers te informeren. Het is bedoeld om de lezer te enthousiasmeren over jouw product of dienst en hem zo aan te zetten om een vervolgactie te ondernemen. Of dit nu het bezoeken is van de pagina met eerder werk, de contact- of productpagina. Ben jij er klaar voor om de bounce rate te optimaliseren? Met onderstaande tips heb je dit in no-time gefixt.

1. Zorg voor de juiste content

Komt de hoge bounce rate door een aantal specifieke pagina’s? Kijk in dat geval nog eens naar de content. Het spreekt voor zich, maar maak content die aansluit bij de zoekwoorden van jouw doelgroep en jouw bedrijf. Vind je dat lastig? Wij kunnen ook SEO-teksten voor jou schrijven!

2. Breid interne links uit en beperk externe links

Bezoekers zijn eerder geneigd om verder actie te ondernemen wanneer duidelijk is wat die actie is. Neem daarom links naar andere pagina’s in de tekst op en beperk uitgaande links. Zeker externe links bovenaan de pagina zijn niet bevorderend voor de bounce rate.

3. Een heldere call-to-action

Voorkom dat bezoekers niets doen omdat ze niet weten wát ze moeten doen met een duidelijke call-to-action. Denk bijvoorbeeld aan een call-to-action als ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’ of ‘neem contact met ons op’.

Laadsnelheid website

4. Optimaliseer de laadsnelheid

Zelf wacht je ook niet langer dan 1 minuut op een webpagina. Na een aantal seconden wachten is het geduld op en ga je op zoek naar een andere informatiebron. Bovendien heeft de laadsnelheid direct invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Altijd een goed idee dus om deze te optimaliseren.

Meta description

5. Zorg voor een goede meta description

De meta description wekt een bepaalde verwachting op bij je bezoeker. Zorg dat je die verwachting ook waarmaakt, anders verdwijnt je bezoeker als sneeuw voor de zon. Zo schrijf je een goede meta description.

Hulp nodig bij het verlagen van het bouncepercentage?

Te weinig dagen in een week om de gewenste content te schrijven? Of ben je onbekend met uitvoeren van zoekwoordenanalyses? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag.

Kom in contact

Bounce percentage verlagen?